fbpx
Ako odpovedať na klasické otázky personalistov_
Domov / ODBORNÍK RADÍ / Ako odpovedať na klasické otázky personalistov?

Ako odpovedať na klasické otázky personalistov?

Chcete sa aj po 40 zamestnať podľa svojich predstáv? Časť tretia.

Niečo viac o otázkach  personalistov a ďalšie tipy a triky v rámci prípravy na pohovor alebo: Ako odpovedať na klasické otázky personalistov?

Keď si konečne ujasníte, čo vlastne hľadáte, posielate svoju odpoveď na konkrétny inzerát. Stáva sa z vás Kandidát a začínate sa pripravovať na pohovor. Nemusíte čakať s prípravou, až vás pozvú. Isteže, nemusia vás pozvať vôbec, ale počítajte s tým, že ak sa hlásite napríklad do korporácie, na 90% vám najprv zavolajú a preveria si, či skutočne spĺňate základné predpoklady na danú pozíciu.

A tu si hlavne vy musíte byť stopercentne istí, že ich spĺňate.

Personálny pohovor trvá obvykle 1 hodinu. Personalisti si zvyknú „zabrať“ pre prezentáciu spoločnosti a pozície niekedy aj väčšinu času, zvlášť, keď ste tichší typ. Majú to naučené a mali by byť na vás pripravení.

Chcem, aby ste si uvedomili, že nemáte na to, aby ste ho (alebo ich) presvedčili celú hodinu, ale približne 30-40 minút. A to môže pri vašej príprave rozhodnúť. Treba to maximálne využiť vo svoj prospech.  Či zaujmete alebo nie, o tom rozhodujete vy.

Tu sú základné okruhy otázok, na ktoré je dobré sa pripraviť a zistíte ako odpovedať na klasické otázky personalistov:

  1. Prečo ste sa prihlásili na túto pozíciu?

Je dobré, že v tom máte jasno, a je ešte lepšie, že ste si to prežuli už pred poslaním odpovede na inzerát.

  1. Prečo práve naša spoločnosť? Čo o nás viete?

VŽDY si dobre naštudujte  maximum informácií o spoločnosti, do ktorej sa hlásite, zvlášť o oblasti, v ktorej chcete pracovať. Napríklad ako finančného manažéra vás určite bude zaujímať výročná správa, finančné výsledky, stratégia firmy, správy z médií, atď. Ako učiteľa zase história školy, publikačná činnosť jej vedenia, víťazstvá v súťažiach, ocenenia, atď.

  1. Povedzte mi niečo o sebe.

Hlavne nekecajte. Hovorte otvorene a stručne. Skôr ako si spoločne prejdete vaše CV, fakt povedzte pár viet o sebe. Niečo, čo človeku oproti vám, ktorý vás vidí po prvý a možno aj poslednýkrát, povie o vás viac než celé CV. Nie to, že ste vydatá a máte 3 deti, na ktoré ste nesmierne hrdá. Takto to funguje v časti Hoby a iné záujmy.

Ak sa hlásite na pozíciu senior marketing špecialista bude sa od vás očakávať, že máte už nejakú prax, úspech v aspoň jednom väčšom medzinárodnom marketingovom projekte. Ak ste viedli hoci len virtuálny tím a táto pozícia si vyžaduje vedenie ľudí, je fajn to spomenúť hneď v úvodných vetách.

  1. Na akých projektoch ste pracovali?

Viedli, zakladali, hodnotili…. Tu je dôležité  v príprave spomenúť si  na všetky projekty s dobrým koncom. Nespoliehajte sa na to, že tomu personalista nerozumie (opovážte sa povedať „Akoby som vám to vysvetlil, aby ste tomu rozumeli aj vy…“).

Ak sa s obsadením pozície ponáhľajú, je celkom reálne, že už na prvej schôdzke bude aj manažér tejto pozície a ten si vás v prípade, že blafujete, dokonale vychutná. Ak niektorej otázke  nerozumiete, alebo potrebujete viac informácií, pýtajte sa. Zvlášť v prípade, že sa pohovor vedie v cudzom jazyku, je nevyhnutné, aby ste všetkému rozumeli presne a jasne (overujte si, že ste zrozumiteľní aj vy).

  1. Povedzte mi vaše tri silné a tri slabé stránky.

Toto je celkom citlivá vec. Tu sa zvyknú kandidáti zaseknúť. Niektorí povedia horko ťažko jednu, dve silné stránky spôsobom  – „No ja neviem…som pracovitá…asi….“ Ale v slabých stránkach akoby si kandidáti libovali. „ Niekedy chodím neskoro, ale zase to dobehnem, lebo nechodím na obedy. Ja keď sa zažeriem do práce,…“ Celé zle.

Dajte si prosím tú námahu a v príprave tomu venujte dosť času. Sústreďte sa na pozitíva. Ak aj máte nejaké slabé stránky, väčšinou ich viete riešiť a viete to aj dobre povedať. Takže ako zistíte, aké máte silné stránky, ak to neviete definovať vy sami? Určite ste už niekedy boli hodnotení, pozrite sa, čo si vaši kolegovia a nadriadení najviac považovali.

Pýtajte sa ľudí okolo seba, ako vás vnímajú a čo považujú za vaše silné stránky.  Ja viem, že ich máte veľa, stačia tri najsilnejšie.

Alebo kontaktujte kouča, kariérneho poradcu…

  1. Prečo by sme si mali vybrať práve vás?

Nuž, pretože ste nadšení a pripravení! Nie, robím si žarty. Fakt, postavte sa pred zrkadlo a povedzte si nahlas, prečo by mali vybrať práve vás? Smejete sa? Dajte aspoň tri dôvody. Keď sa prestanete smiať, nájdete aj tie.

Ak napríklad hľadajú seniornejšieho personalistu do tímu HR v obchodnej spoločnosti, o ktorej viete, že ohlásila v budúcom roku zmeny v časti svojho portfólia, bude im pravdepodobne imponovať, ak sa budete (reálne) vnímať ako skúsený špecialista, ktorý týmto alebo niečím podobným už prešiel a vie čo je treba robiť.

  1. Ktorý z vašich úspechov považujete za najväčší?

Tu sa obvykle kandidát spýta: Myslíte v pracovnom alebo osobnom živote. No hádajte. Je to v zásade na vás, ale odporúčam počas celého rozhovoru nezabudnúť, kvôli čomu tam ste. A teda aj na túto otázku skúste odpovedať priamo a presne.

Personalistu/Manažéra to vážne zaujíma, pretože na tomto konkrétnom príklade sa o vás možno dozvie najviac. Ktorý z projektov si vás pekne odskúšal, najviac ste sa na ňom naučili, mali ste aj po komplikáciách úspech, lebo ste vedeli komunikovať, podporiť, motivovať, viesť … či ísť do istého prijateľného rizika.

  1. Prípadové štúdie.

Čím vyššia pozícia, tým viac ich bude. Je to ok a pripravte sa na to. Môžu to byť otázky typu „Čo by ste robili, keby…“ alebo zadania, kde vám ako účtovníkovi dajú haldu papierov a vy máte dve hodiny na to, aby ste spravili prvý nástrel súvahy. Niektorí manažéri (nie personalisti) si overujú schopnosti potencionálnych zamestnancov na takzvaných rýchlovkách, teda si s vami zahrajú prípadovú štúdiu naživo.

„Vy budete majster a ja s kolegyňou budeme prekladači, čo stále chodia do práce neskoro. Nie vždy a veľa, ale je to dosť na to, aby to bolo treba riešiť. Takže máte 5 minút na premyslenie stratégie a poďme si to zahrať. Máte otázky?“

Ak ste si dobre premysleli výber pozície, na ktorú sa hlásite, toto by vám nemalo robiť problém. Ale skúste si to nanečisto doma s niekým, kto vás pozná a chce vám pomôcť. Niekedy to vie prekvapiť aj skúseného borca.

Na čo tiež v prípravnej fáze nezabudnite:

  1. Na to, aby ste urobili na personalistu dobrý dojem, máte prvých 20 sekúnd. A na to, aby ste dobrý dojem úplne pokazili 59 minút a 40 sekúnd.
  2. Svojmu zovňajšku preto tiež venujte nejakú minútku.
  3. Odpovedajte len na položené otázky. Je rozdiel, či sa personalista pýta ČO, KEDY alebo AKO.
  4. V CV prosím nezanechávajte žiadne biele miesta. Ak ste boli nezamestnaní, tak ste boli nezamestnaní. Asi ste si počas toho neváľali šunky na Baha, ale ste sa niečomu naučili, niečo si oddreli, tak sa za to nehanbite.Ak ste mali „sabatikal“ teda ste boli dobrovoľne nezamestnaní, tak ste si oddýchli. Na tom predsa nie je nič zlé. Naopak, verím, že ste napríklad pri cestovaní využili svoj potenciál, oživili iné zručnosti a naučili sa trebárs nový jazyk. To všetko dodá vášmu obrazu ten správny odtieň.
  5. Schôdzku organizuje personalista. Ten ponúka a navrhuje termín. Snažte sa mať pri dohováraní termínu poruke kalendár a súhlaste len s takým termínom, pri ktorom ste si na 100 percent istí, že stihnete prísť a budete v pohode.V prípade, že sa stane niečo nepredvídateľné a vy nebudete môcť prísť, alebo idete neskoro, VŽDY kontaktujte personalistu VOPRED a vysvetlite situáciu tak skoro ako je to možné. Je to jedno zo základných kompetencií schopného kandidáta.

____________________________________________________________________________

  1. Pod čiarou pre tých, ktorí už na pohovor idú.

    Pri rozlúčke, kedy personalista prechádza do „neformálneho módu“ a vám sa zdá, že to máte za sebou – pamätajte, že nemáte nič. Sústreďte sa do poslednej sekundy pohovoru. Je to vaše dielo. Pri odchode sa poďakujte a spýtajte sa, akou formou dostanete spätnú väzbu.

Nuž a na záver mi nedá nepovedať pár slov aj na adresu tých, čo vedú personálne pohovory. Dostávame do redakcie totiž veľa ohlasov s negatívnymi skúsenosťami z výberových konaní.

Niektorí čitatelia sú sklamaní, pretože majú pocit, že s nimi personalisti nehrali počas pohovoru fér, kládli im nezvyklé otázky týkajúce sa ich veku, stavu, nedostali spätnú väzbu, ak neuspeli, skrátka takto vedený personálny pohovor pokladajú za neprofesionálny.

Uisťujem vás, že personalisti nie sú žiadni zlomyseľní škriatkovia, ktorých teší, že vás nevzali a že máte z pohovoru zlý pocit. Ich najdôležitejšou úlohou v procese zamestnávania je včas a správne personálne zabezpečiť voľné pracovné miesta.

To znamená, že musia pozíciu spoločne s manažérom profilovať, hľadať na trhu práce kandidátov, ktorých treba kontaktovať, potom tzv. screenovať (zisťovať telefonicky základné predpoklady), zorganizovať prvé stretnutie, pomôcť manažérovi vyhodnocovať kandidátov, pripravovať odporúčania, komunikovať rozhodnutie, pripraviť nástup víťaza a uzavrieť výberové konanie.

Teda nájsť pre určenú pozíciu správneho zamestnanca  v správnom čase. A teraz si predstavte, že majú takýchto výberových konaní oveľa, oveľa viac. Tým som nechcela povedať, že majú veľa práce a – hold máme prijať, že niektorí nemajú čas byť profesionálni a ľudskí napríklad pri dávaní spätnej väzby.

Naopak, chcela som povedať, že ich práca je komplexná a sú to väčšinou kvalitní špecialisti. Ak aj napriek tomu nastane pochybenie, a ja verím, že sa tak niekedy deje, ide zväčša o individuálne ľudské zlyhanie a tak by sme k tomu aj mali pristupovať.

Dňa 17.1.2020 o 17.00 hod. v  HUB Bratislava, Černyševského 10.  budem  v spolupráci s Inštitútom trvalého rozvoja 40+ organizovať večerný super-interaktívny workshop na túto tému, kde si ukážeme niektoré taktiky naživo a iste zostane aj priestor na tipy, ako odpovedať na klasické otázky personalistov alebo aj ako odpovedať na „neslušné“ otázky.

Ešte máme 4 lístky k dispozícii – rezervujte si svoje miesto hneď. KLIKNITE

Na budúce vám poviem niečo viac o získavaní spätnej väzby a ako získať informácie, o ktoré sa môžete oprieť pri hľadaní práce svojich snov.

(viac na stránkach 40+ alebo www.catcoaching.sk)

Ďakujem vám za priazeň, priatelia a ešte raz všetko najlepšie do nového roku!

Dáša Polievková, kouč, mentor, HR manager

www.cattcoaching.sk

Predošlé články zo seriálu:

Chcete sa po štyridsiatke zamestnať podľa predstáv?

Chcete sa aj po 40ke zamestnať podľa svojich predstáv?